Sunday, September 6, 2009

دار الايتام

شكرا لبعيقاتكم و يارب في الخير
سالي عملت مهمتها
عدد الاطفال الممكن ان بجسوا معنا 15 و هناك 15 في حالة حرجة لا يمكن ان يكونوا معتا ش
محاجين 15 هدسة من مخلات اثنين و نصف مش غالية
محتاجين اكل مناسب لهم و عدد من 8 مشرفات
اكل للقائمسن بالزيارة
مشؤويات
حد ممكن سحكس حوادثت اة يعمل زثنة في المكان او اي افكار لانشطة ترفهية اة كاسث و تغتي كدة يعني نسبيهم شوسية
تحدد الموعد السة المكان دار ايتام الفردوس تقاطع عباس العقاد مع مصطفي النحاس فوق محلات ابو مازن للساورمة
اركب اي حاجة لاخر عباس العفاد و قول التقاطع
يا جماعة المضوع علشان ينجخ عاوز اكتر من حماس عوزين ننجح بجد البدا ية صعبة ابدنا في ايد بعض البتات حاولوا تيجم هاتوا خد من البيت معاكم علشان يحسوا بالامان
زي الاتقفاق دش بارتي كل واخد يقول حيعمل اية
علشان نحدد الميعاد مع الدار و نعرف مين حاي ممكن يكون عددنا من 6 الي 10 و لو في عدد اكبر للزيارة القادمة ا شاء الله

60 comments:

  1. انا تمام موجود انشاء الله و انا فاكر ان انا حاجى اخد ميس نيفين ب العربية و لو عايزة حاجة تانية انا فى الخدمة

    ReplyDelete
  2. انا جاى ان شاء الله وشوفي يا ميس نيفين انتي تكلفيني بأيه انا علي استعداد اني اعمل اي حاجه

    ReplyDelete
  3. حبيب قلبى يا امين و الله حاتبقى حلوة طول اما انت و ميس نيفين معانا

    ReplyDelete
  4. ربنا يخليك ليا يا عمووووووووووور وربنا ما يحرمني منك يا حبيب قلبي والله ده من زوقك

    ReplyDelete
  5. انا ان شاء الله اكيد جاى

    بردة انا مستعد اعمل اى حاجة ميس نيفين تقولها

    Osama Samir

    ReplyDelete
  6. إزيكم يا جماعة عاملين إيه وحشتونى و وحشتينى يا ماما نفين أنا مسؤل عن ترفيه الأطفال بالدار وعن أى شئ متعلق بسعادة الأطفال سواء غنى او لعب او رقص او حواديت قبل النوم او أى حاجة وما تنسيش أنا مؤلف قصص وفرصة بقى نظهر مواهبنا يمكن حد يتبنانا ولو فى أى حاجة تانية اتكلف بيها مفيش مانع و المعاد عايز اعرف هيبقى امتى اتمنى يكون الخميس الجاى وفى النهاية ديه حرية شخصية

    ReplyDelete
  7. ههههههههههههههههههه حد هيكتشفك ازاى يا احمد في دار الايتام
    دا هم كلهم 30 طفل منهم 15 مينفعش انهم يقعدوا معانا
    يبقي بالله عليك مين اللي هيكتشفك
    وفي النهايه دي حريـه شخصــيه

    ReplyDelete
  8. طب انا عندى واحد موهوب بس من نوع جديد
    و بيحترفوة
    و طبعآ دى حرية شخصية هههههههههههههههههههههههههه

    ReplyDelete
  9. بطالو كلمة دى حرية شخصية بجد دى كلمة مستفزة جداااا


    كفايااااااااااااااااااااااا



    Osama Samir

    ReplyDelete
  10. ههههههههههههههههههههههههههههه
    دى حرية شخصية
    دى حرررييييييييييهههههههههههه شششششششخخخخخصصصصييييييييههههههههههههه

    ReplyDelete
  11. إيه يجماعة هو أنا بقيت نكتة مابينكم ولا إيه وفى النهاية دى حرية شخصية هههههههههههههههههع

    ReplyDelete
  12. بركولي جهازي اتصلح مفيش سيبر تاني ولا اخطاء املائية علشان البورد ممسوح
    بصوا بقي لان مينفعش حد يفرض شئ علي حد مش حقول مين حيعمل اية انتم ختاروا انا قلت عوزة جدول مين حيعمل اية امتي و ازي كل شخص بسرعة يحدد زي عمرو بس ناقص نرتب مع بعض قبل الافطار الساعة كام
    فهمتمو يا شباب
    و افتكروا اني بحترم راي
    كل واحد طبعا ان بلف و ادور علشان مقولش كلمة حرية شخصية اللي بيستفز اسامة رغم انها شي جميل لدرجة انها ممكن تكون شعار مجمعتنا
    اي رايك يا عم ابو طالب اي خدمة
    د.نيفين

    ReplyDelete
  13. تحية طيبة إلى ماما نفين وبعد انا إللى هتولى مسؤلية details الجدول و انا عندى فكرة حلوة اوى ممكن تعجبكو وممكن ما تعجبكوش إحنا ممكن على رأي دكتور نفين يكون شعارنا ديه حرية شخصية وانا كنت هقول كده بس ما حبتش علشان محدش يتريق عليا وكويس إنها جت من القريب احسن من الغريب و زيتنا فى دقيقنا و البت للواد والواد لبنتنا وزغروطة والعروسة للعريس والجرى للمتاعيس وزغرطى يا أم احمد وفكى الكيس إبنك هيتجوز ويبقى عريس إنجزو بقى عرفون هتعملو إيه وفى النهايه ده حرية شخصية ههههههههههههههههههههههههههع

    ReplyDelete
  14. اولا انـا بحـب اوضـح لاحمـد ابو طـالب اننـا مـش بنتريـق واللـه احنا بنهـزر مـع بعـض دا ده اولا
    وثانيـا يا ميـس نيفين عشـان نعـرف كل واحـد هيعمـل ايـه لازم نعـرف ايـه هـي الاعمـال اللـي هتتعمـل في اليـوم ده كلـه من اولـه لأخـره وبعـد كـده نبتـدي نقسمهـا علينـا كلنـا يعني كـل واحـد يشـوف ايـه المناسـب ليـه ويقـدر يعملـه وفي النهايـه دي حريــه شخصيــه هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

    ReplyDelete
  15. السلام عليكم جميعا
    اولا دية حرية شخصية
    ثانيا ازيك كلكم اية لخباركم جميعا و بجد مجهود كويس جدا يا شباب بس بردة مخدناش خطوة ايجابية فى الموضوع وياريت نبقى اسرع من كدة شوية
    واحنا بردة معرفناش احتياجات الدار اية وترتبها على حسب اولويتها ليهم علشان اللى يقدر يساعد بحاجة يعملها

    وربنا يجزينا ويجزيكم خير باذن الله

    ReplyDelete
  16. اه نسيت اكتب اسمى
    حاتم على

    ReplyDelete
  17. انا شايف اني اتاخرت المرة ديه في التعليق وشايف برده ان مفيش غيرنا اللي بيعلق قصدي التلاتة اربعة بس وشايف برده من الافضل ان مس نيفين تقول احنا محتاجين
    1-
    2-
    3-
    .
    .
    .
    وكل واحد يقول انا هجيب كذا هوا ده الصح
    وده مش حريه شخصية هوا ده اللي لازم نعمله

    ReplyDelete
  18. على فكرة يا جماعة اسلام بيتكلم صح لازم ميس نيفين تكتب الاحتياجات بالتفصيل و كل واحد يقول انا حاجيب اية منهم و لازم بسرعة عشان رمضانميخلصش و فعلا فى ناس كتير اوى مدخلوش

    ReplyDelete
  19. يا جماعة الكلام واضح وعربي والله
    محتاجين العاب
    محتاجين افكار لفقرات تريهية بسيطة علشان هما مش حيخدموا معانا نسبة منهم معاقة ذهنيا و نسبة متعددة الاعاقة يعني اكتر من اعلقة و نسبة امراض عضوية كمان +الاعاقة
    ممكن حد يجيب لابتوب علية اعلب بالوان زاهية او او كرتون انا ممكن اجيب بتاعي شرط ان زي ما حد جياخدني حد يرجعني لانة تقيل و مش بحب اشيل و اتبهدل في المواصلات
    المهم ابدؤ بقي والة الغوا الفكرة
    و خلي الموضيع جد شوية علشان البوجر ميبظش
    دة بلوجر تعليمي اصلا اكل للعددالمذكور
    د. نيفين

    ReplyDelete
  20. انا حاسس ان ميس نيفين هتبدا تقلب عالوش التاني بس انا فعلن مش عارف ايه اللي ممكن اعمله اصلي انا معنديش لعب ومش عارف ايه اللي ممكن اقادمهولهم بس لو حد عنده فكرة يقول يا جماعة

    ReplyDelete
  21. يادكتورة أنا أهو أول واحد وبقول إيه هى مسئليتى وهى أنى هاجيب دباديب وعروسة وممكن كمان أجيب صب معايا ياعنى من الأخر زى مأنا قولت أنا أى حاجة تفرح الأطفال من لعب او أى حاجة أنا المسئول عنها مسئولية كاملة خلاص كده أنا قولت مهمتى وبقت واضحة أتمنى بقى كل واحد يقول إيه مهمته إلى ممكن يعملها علشان ننجز وقت وبجد أنتوا كده بتهزروا كل واحد مش عارف هايعمل إيه كل واحد يعمل إلى يقدر عليه زى مأنا قولت وميس نفين قالت ياريت بقى كله يقول هايعمل إيه علشان خلاص بجد كده الموضوع مابقاش فيه حماس لناس والناس بقت وخدا الموضوع حدوته ياريت نأخد الموضوع جد شوية عن كده وألف سلامة يا فوزى وإنشاء الله عقبال يوم الخميس تكون خفيت ولو ماخفيتشى ممكن أروح أخدك من البيت وهو يبقى كفارة لزنوبك فى رمضان

    ReplyDelete
  22. على فكرة كمان نسيت أقول برضه حاجة من ضمن مهماتى أنا هألف سيناريو قصة كوميدية وإحنا لما هنروح هناك هانمسلها وهاتبقى حلوة والأطفال هينبسطوا ؤك إنجزوا بقى رمضان قرب يخلص

    ReplyDelete
  23. انا ان شاء الله حاجيب ميس نيفيين عشان الاكل اللى قالت علية و ححاول اجيب اللاب توب و لو منفعش حاكلمك يا ميس عشان اقول لك

    ReplyDelete
  24. طيب انا ممكن انا وواحد او اثنين كمان ننزل نجيب لعب
    الاطفال الى ميس نيفين قالت عليها.





    Osama Samir

    ReplyDelete
  25. أنا ممكن اجى معاك يا أسامة بس بعد يوم السبت الجاى وشوف إنتا كلمنى على الموبايل إنتا معاك نمرتى أو خد نمرة البيت اهو 24253604 وكلمنى علشان نظبط ونشوف هنتقابل إزاى ونروح نجيب اللعب ديه إزاى

    ReplyDelete
  26. طب انا ليا العذر يا جماعة انا هكون برة البيت من بكرة (الخميس) عشان ان شاء الله هعتكف في المسجد
    انا في الاول بطلب من شخص يتولى ابلاغي بالميعاد اليوم اللي احنا هنروح فيه اما عن مهمتي فانا ممكن اي حد يبلغني اعمل اي حاجة ان شالله حتى احمي العياااال
    بس حد يبلغني باليوم عشان مش هكون في البيت واللي هيعمل كده يكتب يقولي قبل بكرة ما يجي كمان عشان اعرف اتصرف في فطار ليا في اليوم ده

    ReplyDelete
  27. تنبييييييييييييييييييييه هاااااااااااااااام
    ان شاء الله نازل يوم السبت عشان احجز الليفيل الجديد ميس نيفين بعتاني لواحد عشان يفتح ان شاء الله كلاس لينا لوحدنا لو عايزين تيجو انا ان شاء الله هناك الساعة 9 صباحا ولو في حاجة كلموني عالموبايل عشان انا مش في البيت خالص

    ReplyDelete
  28. نمرت تليفونك كام يا إسلام علشان أنا نسيت أخدها منك ماشى

    ReplyDelete
  29. ياريت كل الى كان معانا فى كلاس 335

    وناوى ييجى معانا السبت يعرفنا هنا انه جااااى

    عشان هنروح كلنـا

    والى مش هييجى برده يعرفنا انه مش جااى

    ReplyDelete
  30. 0185330248
    ابو طالب رقمي اهوه انا بطلب من اي حد لما تحددوا الميعاد بتاع دار الايتام حد يبلغني عشان ان شاء الله اجي
    هتوحشوني
    السلام عليكم

    ReplyDelete
  31. سلام عليكوا ياجماعه
    انا عايزة اعرف حاجه يعنى هو منزلش كلاس لميس نيفين ولا نزل وكمل

    ReplyDelete
  32. ياسمين لسة لم يفتح الكلاس انتم حتفتحوة


    ok
    نيفين

    ReplyDelete
  33. يا جماعة انا هكون هناك فى الكورس على الساعة 11 علشان عندى إمتحان الساعة 12 ومعاد التقديم على فكرة بيبدأ من 10 الصبح فياريت إللى هيروح يقول انا رايح علشان اقابله هناك ونظبط

    ReplyDelete
  34. احمد انا ان شاء الله هنزل بكرة واحتمال رنا تيجى معايا وهبقى ادور عليك اوك
    شكرا ميس نيفين

    ReplyDelete
  35. بقولك يايسمين انا هاكون هناك الساعة 11 ماشى هاستناكى على مصطبة من المصاطب إلى هناك ؤك ماتتأخريش علشان عندى أمتحان الساعة 12 ماشى وعلى فكرة إلهام معايا فى الكلاس بيتاعى يلا سلاااااااااام

    ReplyDelete
  36. ana raye7 ya gama3a isa
    el sa3a 11 isa 7akooon henak

    انا رايح الساعة 11 هن شاء الله

    ReplyDelete
  37. ازيك يا ميس نيفين وحشتيني جدا جدا جدا بس عايزين نحدد يوم محدد لدار الايتامعلشان تعبت من ماما اللي مش عايزة توافق دي نعمل ايه بقي بس بابا موافق ربنا يستر انا الحمد الله خدت الاذن اني اجي المعهد كل يوم خميس اشوفكم

    ReplyDelete
  38. ازيك ميس نيفين والله واحشانى الكلاس كولوا ماديونلى من غيرى ماكانش حد خلص الحجز النهاردة
    بس المهم حضرتك تبقى معانا فى الكلاس

    ReplyDelete
  39. و ياريت نحدد معاد زيارة الايتام قريب ان شاء الله قبل اما رمضان يجى

    ReplyDelete
  40. انا متفائل جدا بالكلاس الجديد بجد والله بس انا عايز اعرف روح المنافسه هتبقى زي ما كانت معاكم ولا هتقل ولا الناس اللي كانوا مولعين الموضوع مشيوا .

    محمد فوزي

    ReplyDelete
  41. يابني بلالالالالاش انتي هتمووت انتا مش هتعرف تعمل حاجة معانا اساسا يابابا انتا معاك شويل وهيرو والشرانية بغض النظر عني وعن باقي الكلاس بس انت هتتطحن
    وافتكر اني قولتلك بلالالالاش

    ReplyDelete
  42. صحيح انا في البيت يا ميس وفيه ناس اتبرعت من الكلاس لدار الايتام عشان مش هيقدروا يجوا حددي بقى يا ميس اليوم

    ReplyDelete
  43. ازيكم كلكم بجد واللهي بتوحشوني علي فكرة يا محمد فوزي انت داخل معركة انا اه مش في الكلاس الجديد بس بحذرك يعني تلتزم بالقوانين تبقي كغاءة تنحرف عنها يبقي علي ابو زعبل ولا انتي زورتوا قبل كده

    مروة

    ReplyDelete
  44. معلش قولت انتي مش انت بس ده تحذير خلي بالك يا فوزي و هتشوف ايه اللي هيحصل ممكن تاخد حوافز ربع جنيه مثلا بس تعمل الواجب و تلتزم بالقوانين و دي حرية شخصية


    مروة

    ReplyDelete
  45. بجد حضرتك وحشتينى اووووووى يا ميس نيفين والله عندى شويه ظروف منعانى شويه عن حضرتك معلش انا اسفه بس بجد حضرتك وحشانى اووووووى انا للاسف مش هقدر اجى مع حضرتك عشان المشوار بعيد شويه عنى للاسف وهيبقى متاخر كمان فهيبقى فى رفض من البيت عندى ومش لاقيه حد يجى معايه هحاول مع اختى كده يمكن توافق نروح انا وهى مع بعض ان شاء الله تانى حاجه ايه راي حضرتك لو نتقابل تالت يوم العيد ان شاء الله وبرده نبقى فى زياره لملجا او حاجه زى كده هتبقى جميله اوووووى برده


    وللمره الاخيره حضرتك وحشتينى اوى وان شاء الله هيبقى كلاس جميل على حضرتك وعلينا يارب تقبلى فائق احترامى وتقديرى



    ولاء

    الشرانيه (عند فى محمد فوزى هههههههههههه) والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

    ReplyDelete
  46. انتو روحتو المعهد ولا لسا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ReplyDelete
  47. الحجة ولاء بتشحت
    عمتن وحشانى اوى ميس نيفين و ان شاء الله احنا مع بعض فى الكلاس
    بس كان نفسى اعرف المعاد بتاع دار الايتام بل ما رمضان يخلص
    و خد بالك يا محمد يا فوزى انت داخل كلاس جامد اخر حاجة و افتكر ان اسلام قالك بلاش و امشى جنب الحييييط
    و طبعآ دى حرية شخصية

    ReplyDelete
  48. أزيكو يجماعة عاملين إيه وإيه أخبارك ياميس نفين ياميس على فكرة الناس كلها الحماس إلى عندها هايروح فمن فضلك بعد إذن حضرتك حددى معاد الزيارة وياريت يكون الخميس الجاى ماشى و كل الناس عارفه إلى إلى هايجيبوا ويعملوا خلاص ياميس بس بعد إذن حضرتك ردى علينا بسرعة ؤك سلاااااااام وفى الأخر دا رأى سليم

    ReplyDelete
  49. مروة هو أنتى إميلك إيه علشان مش معايا إميلك ياريت تكتبيه ؤك

    ReplyDelete
  50. ارخم حاجا في الموصوع ده ان انا هاخرج مالمدرسة هاروح اغير واروح جري عالمعهد عشان احضر اليوم من اولو

    واحلي حاجا ان في ناس جديدة هايبئو معانا او احنا اللي جداد بالنسبة ليهم بس ان شاء الله هايبئا كلاس شديييييييد جدان

    وديه حرية شخصية ومحدش ليه حاجاة عندي

    ReplyDelete
  51. والله يا جماعة انا بعد الايام عشان الكلاس يبدا انا يا فوزي هخليك تشوف بنفسك مع احترامي الشديد ليك ولياسمين ورنا كمان بس انتا مش هتقدر تغمض عنيك بس انا شايف ان وباء جملة ابو طالب انتشر وديه حاجة جامدة جدا
    حسبي الله ونعم الوكيل
    وفي الاخر هوا غير جملته بقت وده راي سليم

    ReplyDelete
  52. هوا فوزي عمل ايه عشان ده كلو

    ReplyDelete
  53. فوزي شكله ناوي يتربط في شجرة و ينضرب بس سامحوه عشان رمضان كريم


    مروة

    ReplyDelete
  54. يا جماعة حد يبلغ ميس نيفين ان احنا جاهزين لدار الايتام عشان انا رصيدي وصبري بدا ينفذ

    ReplyDelete
  55. أزيكوا يجماعة عاملين إيه وإيه أخباركوا بقولكم إيه أنا يوم الأربع بكرة أنا رايح جامع عمر بن الخطاب إلى فى مارى جرجس وعلى فكرة أنا كل سنة فى 26 رمضان بكون هناك علشان خاطر الشيخ محمد جبريل و أحيانا عبدالرحمن السديس والجامع ده كبيييير جدااااا وفى ناس كتير فأنا هاروح من الصبح بدرى علشان ألحق مكان أقعد فيه فالى عاوز يجى معايا اليوم ده يكلمنى على إميلى أو تليفونى 0141891433/tota_spider2010@yahoo.com وعلى فكرة أنا اليوم ده بيبقى أحلى يوم فى رمضان وحياتى كلها فأتمنى أن يكون فى ناس توافق وفى النهاية ده رأى سليم

    ReplyDelete
  56. بس عيب اوي لما تكون بتروح جامع كبير زي ده وتغلط في اسمه معلش يا ابو طالب يا حبيبي اصل اسمه عمرو بن العاص وعمره خالص ما جه فيه الشيخ السديس الشيوخ اللي فيه محمد عبد الكريم-اسلام علي-محمد جبريل ده الي جانب اني ساكن جنبه فده اكييد اكييد رايي السليم
    شكرا

    ReplyDelete
  57. ايه يا جماعه في ايه بس انا مقلتش حاجه تستدعي كل ده انا قلت اتمنى ان الكلاس يكون بنفس الحماس بس وده مش دليل على اني كويس اوي في الانجلش عادي خالص انا حتى جايب (دي)يعني اقل حاجه في الامتحان اللي فات .
    الكلام اللي فات ده لاسلام محسن يابني ركز في اسمك وخليك لسم على مسمى متولعش الموضوع انت اللي بدأت .اما مروه اللي بتقول ابو زعبل انا من اول اما قرات كلامك حسيت اني بكلم موظفه في سجن نساء ليمان طره .
    امابمناسبة رمضان سؤال الجائزه بتاعته 75قرش لماذا سميت ولاء بالشرانيه ؟الاجابه هنعرفها يوم 3/10.
    اما شويل فانا يابني والله ماشي جنب الحيط دايما وانتم واخدين مقلب والله والله انا لسه لحد دلوقتى مذاكرتش ليفل سته سوري يا دكتور نيفين .
    الكلام الجاي لمروه هتربوطيني في شجره ليه يا بنتي هو انا حرامي غسيل بس هعديها علشان انتي مسكينه مش معانا في الكلاس الجديد .
    حكمة اليوم اللي بيقول مبيعملش واللي بيعمل مبيقولش
    والحدق يفهم

    محمد فوزي

    ReplyDelete
  58. والله عسل يا فوزي وكويس خلتني اخد بالي من اسمي ده انا المفروض بعد الاسلام اني محسن وانا هحسن عليك يا فوزي واسكت وكفاية كده يا جماعة الواد عرف غلطته
    اما ان مروة موظفة ديه مينفعش يابني خالص ده بسكوتة تمشي مهندسة
    اما عن سؤالك ده فانتا كده جانيت على نفسك عشان هيا هطبق فيك الاسم بعد كده
    والبقاء لله

    ReplyDelete
  59. خلاص يافوزى احنا اخوات يا باشا عيب عليك بس كويس و الله عرفت تسبت اسلام اما فا اجابة ثمغ ب 75 قرش حاتعرفها لوحدك

    ReplyDelete