Saturday, March 13, 2010


سيل الاربعاء داهم مكه واغرق بيت الله الحرام حتى ان الطواف والمسعى اصبح مثل المسبح بسبب مياه الامطار وتم توثيق ذلك بصور منتشره فى النت وكان ذلك عام 1360هجرى
والذي طاف سباحة هو الصحابي عبد الله بن الزبير بن العوام أخرج ابن أبي الدنيا من طريق ليث عن مجاهد قال: ما كان باب من العبادة إلا تكلفه ابن الزبير، ولقد جاء سيل بالبيت فرأيت ابن الزبير يطوف سباحة. انتهى.
وممن طاف بالبيت سباحة أيضاً من العلماء البدر بن جماعة، طاف بالبيت سباحة كلما حاذى الحجر غاص لتقبيله، كما في كشف الخفاء ومزيل الإلباس.
والله أعلم.

12 comments:

  1. انا اول مرة اسمع عن الحوار ده

    ReplyDelete
  2. ادخل علي النت و اسمع ياباشمهندس عارف انا اول مرة اروح لما عملت عمرة في اول فبراير المطرة غرقت الدنيا و كنت بمشي في الحرم المياة شبة مغطية قدم رجلي تخيل حبة مية صغيرة و دة اللي خلنا نتكلم في الموضوع دة و من هنا عرفت من الناس عن هذا السيل اللي بيقولوا علية سيل الاربعاء او بالعامية السعودية سيل الربوع

    ReplyDelete
  3. السلام عليكم
    وحشتينى جدا يا دكتورة
    حضرتك عاملة ايه بجد مفتقدينك
    موضوع حضرتك جميل جدا وشكرا لان حضرتك فتحتيه.
    جعله الله فى ميزان حسناتك
    شيماء

    ReplyDelete
  4. طيب رايك اية تدور علي النت و تشوف صور اخر سيل حصل من 30 سنة تقريبا علشان تشوف نظر الكعبة و هي حوليها المياة
    عقبل لما تعمل عمرة سباحة

    ReplyDelete
  5. يا جماعة انا قرارت اعمل حاجة جامدة جداااااااا انتظرو منى قريبا مفأجة جامدة موووووووووت

    ReplyDelete
  6. انا فعلا بدقت اعمل فى المفأجة دلوقتى و اوعدكو كام يوم كدة وتخلص وهتشوفوها
    بااااااااااااااى

    ReplyDelete
  7. مفاجأة اية قولى و انا مش حاءووول ل حد ::]

    ReplyDelete
  8. الموضوع فعلا جامد جدا يا دكتوره
    ربنا يكرمك يارب
    وايه هي المفاجاه يا اسامه

    ReplyDelete
  9. يارب ولد
    نيفين

    ReplyDelete
  10. يا جماعة انا ناقصلى من 3 ايام لاسبوع عشان اقول الفأجة ومش هقول لحد اية هية ؟

    ReplyDelete
  11. بجد كل مواضيع حضرتك جامده في كل حاجه بس يا تري ايه المفاجأه

    مروة

    ReplyDelete
  12. يا تري ايه المفاجأة يا اسامة انا اعتقد انها النتيجة بتاعتك؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ReplyDelete